|
|
|
View free online Gap Analysis Tutorial and learn to plan, conduct the Gap Analysis and Use the Results.
Gap-analyse med Post-it® møteromsblokker - Identifiser muligheter til å nå ditt fulle potensiale.
Gap-analyse med Post-it® møteromsblokker - Identifiser muligheter til å nå ditt fulle potensiale.
GAP ANALYSE WORKSHOP – NÅ DITT FULLE POTENSIALE
Gap-analyse er en uunnværlig metode når din nåværende ytelse kontra potensielle ytelse skal vurderes. Ved å identifisere hvordan midler og ressurser blir utnyttet (og muligens underutnyttet), gjør gap-analyse det mulig å nå bedriftens mål raskere – både på kort og på lang sikt..
Steg 1 - Identifiser emne
Identifiser emnet som du vil gjennomføre en gap-analyse på. Det kan være alt som er avgjørende for driften, inkludert: inntjening, kostnadsreduksjon, produktutvikling osv.
Skriv ned emnet på et stort papir, slik som en Post-it® møteromsblokk, slik at teamet kan se det.
Skriv ned emnet på et stort papir, slik som en Post-it® møteromsblokk, slik at teamet kan se det.
Steg 2 - Nåværende tilstand
Noter hvor dere befinner dere i forhold til emnet på denne overflaten. Dette vil ofte være beregninger eller attributter, men kan også gjelde merkevarebygging (dvs. oppfatning av produktet).
Steg 3 - Ønsket tilstand
Deretter noterer dere ned hvor dere ønsker å være innen en bestemt tidsramme. For eksempel: Ønsker dere å legge til tre viktige funksjoner til et produkt i løpet av de neste 18 månedene?
Hvor er vi, hvor vil vi hen og hvordan kommer vi oss dit?
Steg 4 - Årsaksanalyse
Fastslå hvordan gapet kan fylles. Noen vanlige metoder for å fullføre denne delen omfatter bruk av fiskebeinsmetoden eller gjennomføring av en SWOT-analyse. Eller så kan gapet fylles ved bruk av de «6 M-ene»:
- Manpower – beskriv den nødvendige arbeidskraften
- Metode – identifiser den nødvendige prosessen
- Målinger – identifiser de nødvendige målingene
- Maskiner – fastslå den nødvendige teknologien
- Materiell – identifiser de nødvendige varene (fra råvarer til markedsføringsmateriell)
- Minutter – hvor mye tid det vil ta å nå målet deres
Steg 4 - Steg for å lukke gapet
Begynn å identifisere måter å fylle dette gapet på – samarbeid med viktige gruppemedlemmer for å identifisere tiltak som reduserer hvert gap, og datoer for når disse handlingene skal gjennomføres. Sjekk hvilke ressurser dere har for øyeblikket, og hva dere trenger for å håndtere hvert gap – samt et potensielt budsjett for hver del.
Steg 6 - Kontinuerlig forbedring
Gjennomfør regelmessige samarbeidsøkter på daglig, ukentlig, halv-ukentlig basis for å vurdere fremgangen og dokumentere hvilke tiltak som er igangsatt eller fullført.
FORBEREDELSER TIL WORKSHOP
Deltagerne fra kunden er de viktigste personene på møtet. Det er deres kunnskap, erfaring og tanker som vil drive workshopen fremover og bidra til et godt resultat. Workshopen varer i 4 timer uten pause og oppleves av de fleste som trivelig men hardt arbeid som krever 100% konsentrasjon hele tiden. Under workshopen vil vi kun benytte oss av gule lapper, papir og blyant. Det er ingen behov for PC eller andre elektroniske hjelpemidler. Faktisk er det en stor fordel om disse ikke blir med inn på møterommet.
I forkant av møtet er det viktig at deltagerne har forberedt seg ved å tenke på hva de ønsker å få ut av prosjektet og hvilke utfordringer de ønsker å få løst i løpet av prosjektet. Noter dette på gule lapper eller et papir som tas med på møtet. Ta også gjerne med utskrifter av eksisterende rapporter og dashboards. Disse kan være nyttig under designarbeidet.
Selve møterommet må ha en stor veggflate hvor vi kan henge opp gule lapper og en whiteboard, helst av den store typen.
Send gjerne ut en epost til kunden i forkant av workshopen med agenda og informasjon om krav til både deltagerne og møterommet:
I forkant av møtet er det viktig at deltagerne har forberedt seg ved å tenke på hva de ønsker å få ut av prosjektet og hvilke utfordringer de ønsker å få løst i løpet av prosjektet. Noter dette på gule lapper eller et papir som tas med på møtet. Ta også gjerne med utskrifter av eksisterende rapporter og dashboards. Disse kan være nyttig under designarbeidet.
Selve møterommet må ha en stor veggflate hvor vi kan henge opp gule lapper og en whiteboard, helst av den store typen.
Send gjerne ut en epost til kunden i forkant av workshopen med agenda og informasjon om krav til både deltagerne og møterommet:
Velkommen til design workshop! Torsdag 21. februar 2018 kl. 08:00-12:00 avholdes design workshop i analyseløsning prosjektet på det store møterommet hos Amesto Firstpoint Thormøhlens Gate 53C, 5006 Bergen. Møtet etterfølges av lunch på Amesto Firstpoint sin regning. Målet med denne workshopen er å kartlegge behovene for analyse og rapportering. Vi vil ha fokus på det som skaper mest verdi for dere. Følgende agenda inneholder aktivitetene som vi skal gjennomføre, indikert med tiden tildelt hver aktivitet:
En bunke på 20 A3 ark og 8 blokker med store gule lapper (6x12cm). Vi tar med oss penner og fargeblyanter. Etter lunch vil konsulentene fra Amesto Firstpoint jobbe videre med designet. Hvis det er mulig å beholde møterommet ut dagen. Ser frem til et hyggelig og nyttig møte! Pål |
Resultatet for workshop’en er også viktig for å sette forventningen til alle involverte hos kunden for hva leveransen vil inneholde.
Som løsningsorienterte konsulenter er vi vor ivrig til sette i gang med implementasjon av løsningen og bruker
De 2 viktigste årsakene til av det blir oppvaskmøter i etterkant av et prosjekt er at konsulenten ikke har
Vi har god erfaring med en kombinasjon av aktiviteter med design av dashboards og dashboard design aktivitet kombinert med gule lapper
Som løsningsorienterte konsulenter er vi vor ivrig til sette i gang med implementasjon av løsningen og bruker
De 2 viktigste årsakene til av det blir oppvaskmøter i etterkant av et prosjekt er at konsulenten ikke har
Vi har god erfaring med en kombinasjon av aktiviteter med design av dashboards og dashboard design aktivitet kombinert med gule lapper